Misterium Męki Pańskiej 2016

Misterium_news

XI Misterium Męki Pańskiej na ulicach miasta,
w dwóch odsłonach. Gdańsk 2016

Na stronie Galerie Misterium  znajdziecie Państwo ponad 240 zdjęć z tegorocznego wydarzenia.

fb-small Zapraszamy na nasz profil na Facebook

W roku 2016 już po raz jedenasty stworzyliśmy i zrealizowaliśmy projekt, który choć w swojej zasadniczej treści powtarzalny, jest każdego roku oryginalny i ciekawy ze względu na nowe elementy wprowadzone w obu częściach Misterium. W 2016 utrzymaliśmy koncepcję zrealizowaną rok wcześniej, kiedy to Misterium Wielkopiątkowe stanowiły de facto dwa wydarzenia uzupełniające się, będące merytoryczną i artystyczną całościa.

Misterium_news

Oczywiści, jak co roku Misterium odbyło się w przestrzeni miejskiej. I chociaż w większości polskich miast trwają w się w tym czasie różnego rodzaju misteria, gdańska pasja w realiach dużego miasta jest ciągle propozycją unikalną w skali całego kraju.

Cześć I Misterium odbyła się w godz. 12.45 – 15.15 Trasa dziennego Misterium to: Długi Targ, Długa, Tkacka, Kołodziejska, Węglarska, Pańska, Podmłyńska, Wielkie Młyny, Rajska, Jana Heweliusza, Karmelicka, dalej City Forum, przejście podziemne, ulica 3 Maja, przejście skwerem, ulica Gradowa, Góra Gradowa.

Cześć II Misterium odbyła się w godz. 21.45 – 0.15 i została wydłużona o około 15 minutowy odcinek drogi w stosunku do roku ubiegłego. Trasa nocnego Misterium to: bastion św. Gertrudy, Pl. Wałowy, Rzeźnicka, Kocurki, Żabi Kruk, Pod Zrębem, Dolna Brama, Grodza Kamienna, Reduta Wilk, Reduta Wyskok, prof. Kieturakisa, Łąkowa, Długie Ogrody, Stągiewna, Długi Targ, Długa, Tkacka, Piwna, Bazylika Mariacka

Cześć I Misterium  rozpoczęła się  na Długim Targu, gdzie wielu widzów obejrzał wydarzenia początkowe – w pałacu Piłata, Annasza, Kajfasza (sceny na przedprożach Dworu Artusa, Kamienicy nr 6 i Ratusza Głównego Miasta) i początek marszu misterników z Jezusem niosącym krzyż oraz znanymi z Biblii i tradycji Drogi Krzyżowej postaciami. Do zatrzymania się przypadkowych przechodniów skłaniał Odmieniec ( w tej roli Maciej Konopiński – aktor Teatru Wybrzeże) nowo wprowadzona postać –  człowiek, który obserwując kolejne wydarzenia „głośno myśli”, zadaje widzom pytania, prowokuje obecnych, nie pozwala przejść obojętnie. Tym samym gdańszczanie, którzy gromadzili się na drodze Misterium stali się w pewnym sensie „aktorami” tego niezwykłego wydarzenia. Rola Odmieńca to rownież dowód na to że jako twórcy gdańskiego Misterium co roku próbujemy zaakcentować, uwypuklić nowe wątki i znaczenia, dołączyć przemawiający do współczesnych rys.

Misterium_news
 

Jak zawsze postacią szczególną był Szymon Cyrenejczyk, tym razem doskonale wkomponowany w sytuację miejską przykościelny żebrak, człowiek z dużą reklamówką z całym dobytkiem, źle ubrany i brudny, uczestniczy w cierpieniu Boga. Obserwujący mogą próbować odpowiedzieć sobie na pytania, które same się narzucają. Podobnie było z postacią Barabasza.

Misterium_news

Podobnie jak w roku ubiegłym i tym razem wykorzystaliśmy inspiracje hiszpańskie, a dokładniej  andaluzyjskie, związane z tradycją Semana Santa w Andaluzji – charakterystyczne stroje (tu: biała szata i czerwone spiczaste okrycia głowy) symbolizujące wieże średniowiecznych kościołów. Poruszająca muzyka bębnów w wykonaniu zespołu „Taraban” i tajemnica zasłoniętych twarzy pokutników nawiązywały do nocnej odsłony Misterium.Udało się też tak zaplanować trasę przejścia aby ważne sceny (Cyrenejczyk niosący krzyż, spotkanie z Matką. spotkanie z Weroniką) były dobrze widoczne i słyszalne dla większej grupy uczestników. Niezwykłe wrażenie na zebranych robiły w tym roku nowe aranżacje utworów pasyjnych. Całą oprawę Misteriów zaprojektował genialny kompozytor i akordeonista Cezary Paciorek a nowe teksty napisał Tomasz Pohl. Oprawę muzyczną zapewniła Diakonia Muzyczna „Jezus Żyje” (śpiew)  oraz Ikenga Drummers – Maciek Grzywacz i Krzysztof Słomkowski a także po raz pierwszy muzyk grający na trąbce – Emil Miszk.

Misterium_news

W części teatralnej zaprosiliśmy do współpracy GAK Klub „Plama” i aktorów z gdańskich teatrów. Część dzienną wyreżyserowała Elwira Twardowska W najważniejszych rolach wystąpili znani gdańscy artyści, w tym: Jezus – Robert Cyrta, Piłat – Maciek Szemiel Maria – Marzena Nieczuja –Urbańska, Magdalena – Laura Haras-Cejrowska, Barabasz – Robert Ninkiewicz, Annasz – Andrzej Nowiński, Kajfasz – Florian Staniewski.

Misterium_news

Część II Misterium rozpoczęła się na zboczu bastionu św. Gertrudy. Na początku na jego szczycie misternicy ustawili podświetlony krzyż.  Następnie grupa mężczyzn wzięła krzyż (duży – 6 m x 3 m) na ramiona wyruszając na czele uroczystego pochodu misterników przez miasto. Wszyscy niosący krzyż byli jednolicie ubrani, mieli kaptury osłaniające twarze, bo pokuta jest anonimowa, byli też oczywiście Nazarenos w szpiczastych nakryciach głowy.

Misterium_news

W drodze misternikom towarzyszy naturalne światło pochodni, zniczy, lampionów, kandelabrów. Na czele  misterium obok krzyża szli pokutnicy z kadzielnicami i światłem rozjaśniającym innym drogę. Werbliści z zespołu „Taraban” byli tym razem w strojach czarno -czerwonych.. Kolory które dominowały w całym uroczystym pochodzie to:  czarny jako symbol żałoby, czerwony jako symbol Męki Pańskiej a także tła tarczy herbowej Gdańska. Gdańszczanie, wcześniej poproszeni przez organizatorów, włączyli się również strojem w tę konwencję. Rytm marszu wyznaczały na zmianę z werblami dźwięki drewnianych kołatek. Co pewien czas rozlegała się nostalgiczna gra na trąbce.

Misterium_news

Po drodze powtarzany był werset pasyjny, dominowała jednak cisza. Uczestnicy podczas trasy zatrzymali się przed drzwiami następujących starych  świątyń: kościół św. Trójcy -– kościół św. Piotra i Pawła – kościół Niepokalanego Poczęcia NMP – kościół św. Barbary. Celem była Bazylika Mariacka. Przy kościołach m.in. odczytywane były fragmenty tekstów takich niezwykłych postaci jak św. Teresa z Avila, św. Faustyna, bł. Matka Teresa z Kalkuty, św. Jan od Krzyża, św. brat Albert Chmielowski. W drodze misternikom towarzyszył także Chór Mieszczan Gdańskich pod kierunkiem Krystiana Iwanowa. Co pewien czas rozbrzmiewał też śpiew kantora i powtarzalny muzyczny motyw a na zakończenie chór odśpiewał pasyjne lamentacje. Wszystko to w aranżacji Cezarego Paciorka.

Misterium_news

Podsumowując można powiedzieć że mimo że Misterium organizowane było już po raz jedenasty a wydarzenia o których ono opowiada nigdy nie ulegną zmianie, po raz kolejny udało nam się zrealizować je w sposób nowatorski,  zachęcający do udziału nowe grupy osób, nowe środowiska i włączających różne tereny Miasta do projektu.

Comments are closed